יום שישי, 11 בדצמבר 2015

חנוכה ופרשת מקץ - הגלגל מתהפך ברגע אחד

הגלגל מתהפך ברגע אחד


בראשית (מא,מא): "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף רְאֵה נָתַתִּי אֹתְךָ עַל כָּל אֶרֶץ מִצְרָיִם".

דמיינו אדם שחס וחלילה פשט רגל. והוא שקוע בחובות. מדוכדך וחי בחושך. כמה זמן ייקח לו להפוך לאדם העשיר בעולם? זה לא יקרה בן לילה. אלא ייקח זמן רב.

מייסד קופיקס (cofix) אבי כץ, פשט את הרגל אחרי שעקצו אותו בכמה מליונים, והעו"ד שלו אומר לו: תברח לחו"ל כמה שיותר מהר... ענה לו: בוא איתי מחר בבוקר לבנק, תסביר למנהל מה קרה ושאני לא רוצה לברוח אלא להחזיר את כל החובות. כך השיג אשראי, ולאט לאט עלה מעלה מעלה...

אבל יוסף הצדיק מראה לנו איך זה יכול לקרות ברגע אחד.

במשך שתים עשרה שנים ישב יוסף הצדיק בכלא הנמוך ביותר, וביום אחד נעשה לשליט מצרים.

יום אחד אתה בכלא עמוק עמוק, ולמחרת אתה טס ב  Air Force One...

כתוב בתהלים ״מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן" (תהלים קיג,ז-ח). ריבונו של עולם. תוציא אותי מן העפר. אבל לא סתם הוצאה, אלא ״לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים״. תושיב אותי יחד עם שועי עולם. אני רוצה להתעורר מחר ולאכול ארוחת בוקר יחד עם האנשים הכי חשובים בעולם.

זו הקדושה שלנו. של עם ישראל. אנחנו יכולים להיות במקום הכי שפל. ובכל זאת. ברגע אחד אנחנו יכולים להגיע לגבהי גבהים... ברגע אחד!

מגילה (טז.): "אומה זו משולה לעפר ומשולה לכוכבים כשהן יורדין יורדין עד עפר וכשהן עולין עולין עד לכוכבים"!

למה זה ככה? באיזה כח אנחנו יכולים לעלות כ"כ גבוה[1]?

תענית (יא:): "אמר ר' אלעזר לעולם ימוד אדם עצמו כאילו קדוש שרוי בתוך מעיו שנאמר {הושע יא-ט} בקרבך קדוש"!

אורות (אורות ישראל ט,ד): "בכל אחד ואחד מישראל, מגדול ועד קטן, אור אלהים חיים ביפעת קודש בוער ומאיר, 'והסוטר לועו של ישראל כאילו סוטר לועו של שכינה, שנאמר מוֹקֵשׁ אָדָם יָלַע קֹדֶשׁ' (סנהדרין נח: לועו של אדם מישראל, שהוא משתמש בו להגיד דברי תורה ותפילה, הוא קודש לה', ומי שסוטר אותו מחלל את קדושת ה'). הדמיון הרואה בהופעתו של כל אחד מישראל הופעה אלהית משוכללת, הוא תולדה של הניצוץ הנבואי, שהוא נמצא רק בשביל ישראל".

אבל אתה צריך לדעת את זה... בלי זה אתה תחשוב שאתה סתם חיה משוכללת עם 180 ס"מ ו 100 קילו...

אוסרי לגפן (חנוכה עמ' כ') – חנוכה יש בו סגולה לתקן את עניין הביטחון העצמי שכ"כ חשוב בקדושה - לדעת את מדרגתך האמיתית ולא ליפול בדיכאון ויאוש מחוסר ערך עצמי!

אתה מאמין בעצמך?!? אתה מאמין ומרגיש שעכשיו כל המלאכים אומרים אתה קדוש בשמים איתך ביחד? שכל תנועה שלך מזיזה עולמות? אם היית מרגיש ככה בחיים לא היית מגיע לחטא! רק אחרי רוח שטות אפשר להגיע לחטא!

אחרי שתיקנת את הביטחון בעצמיות הקדושה שלך יש לך מה להאיר החוצה – לכל מי שמסביבך!

תענית (סט.): "בעשרים וחמשה [בטבת] יום... שבקשו כותיים את בית אלהינו מאלכסנדרוס מוקדון להחריבו ונתנו להם. באו והודיעו את שמעון הצדיק, מה עשה? לבש בגדי כהונה ונתעטף בבגדי כהונה ומיקירי ישראל עמו ואבוקות של אור בידיהן וכל הלילה הללו הולכים מצד זה והללו הולכים מצד זה עד שעלה עמוד השחר. כיון שעלה עמוד השחר אמר להם מי הללו? אמרו לו יהודים שמרדו בך. כיון שהגיע לאנטיפטרס זרחה חמה ופגעו זה בזה. כיון שראה לשמעון הצדיק ירד ממרכבתו והשתחוה לפניו. אמרו לו מלך גדול כמותך ישתחוה ליהודי זה? אמר להם דמות דיוקנו של זה מנצחת לפני בבית מלחמתי. אמר להם למה באתם? אמרו אפשר בית שמתפללים בו עליך ועל מלכותך שלא תחרב יתעוך עובדי כוכבים להחריבו? אמר להם מי הללו? אמרו לו כותיים הללו שעומדים לפניך אמר להם הרי הם מסורין בידיכם מיד נקבום בעקביהם ותלאום בזנבי סוסיהם והיו מגררין אותן על הקוצים ועל הברקנים עד שהגיעו להר גרזים כיון שהגיעו להר גריזים חרשוהו וזרעוהו כרשינין כדרך שבקשו לעשות לבית אלהינו ואותו היום עשאוהו יו''ט".

שואלת הגמרא בהמשך: איך שמעון הצדיק יצא מחוץ לקודש עם בגדי כהן גדול?

עונה הגמרא: "עת לעשות לה' הפרו תורתך" - בשביל כלל ישראל מותר להוציא את הקודש החוצה!

לכן אנחנו מדליקים את הנר חנוכה בפתח כדי להאיר לרשות הרבים!

בחנוכה אתה צריך לבדוק מה יש לך להאיר לאחרים? ולמי אתה יכול להאיר? למשפחה, לאשתך, לילדים, לשכנים, בעבודה...

תאיר את הקדושה החוצה גם בגשמיות וגם ברוחניות!



[1] עיין שיחות הר"ן (מ'): "וּבֶאֱמֶת דַּע כִּי כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ הוּא בְּחִינַת גַּלְגַּל הַחוֹזֵר שֶׁקּוֹרִין [סביבון] וְהַכּל חוֹזֵר חָלִילָה וְנִתְהַפֵּךְ מֵאָדָם מַלְאָךְ וּמִמַּלְאָךְ אָדָם...
וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁמְּשַׂחֲקִין בַּחֲנוּכָּה בּסביבון כִּי חֲנוּכָּה הוּא בְּחִינַת הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְעִקַּר בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הִיא בְּחִינָה הַנַּ"ל בְּחִינַת גַּלְגַּל הַחוֹזֵר כִּי בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה בְּחִינַת עֶלְיוֹנִים לְמַטָּה וְתַחְתּוֹנִים לְמַעְלָה כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. הִשְׁרָה שְׁכִינָתוֹ בַּמִּשְׁכָּן וּבְבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁזֶּה בְּחִינַת עֶלְיוֹנִים לְמַטָּה וְכֵן לְהֵפֶךְ כָּל צִיּוּרָא דְּמִשְׁכְּנָא הַכּל הָיָה רָשׁוּם לְמַעְלָה וְזֶה בְּחִינַת תַּחְתּוֹנִים לְמַעְלָה שֶׁזֶּה בְּחִינַת סביבון בְּחִינַת גַּלְגַּל הַחוֹזֵר שֶׁהַכּל חוֹזֵר וְנִתְהַפֵּךְ כַּנַּ"ל.
כִּי עַל פִּי חֲקִירָה הוּא דָּבָר רָחוֹק מְאד שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא מְרוֹמָם וּמְנֻשָּׂא לְמַעְלָה מִכָּל הָרוּחָנִיּוּת יִהְיֶה מְצַמְצֵם שְׁכִינָתוֹ בִּכְלֵי הַמִּשְׁכָּן הֵן הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לא יְכַלְכְּלוּךָ וְכוּ' וְאַף עַל פִּי כֵן הֶרְאָה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא דַּוְקָא לְהֵפֶךְ מִדַּעְתָּם כִּי בֶּאֱמֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הִשְׁרָה שְׁכִינָתוֹ בַּמִּשְׁכָּן.
וְכֵן לְהֵפֶךְ הוּא דָּבָר רָחוֹק שֶׁהָאָדָם שֶׁהוּא בְּרִיָּה שְׁפֵלָה יִהְיֶה לוֹ כּחַ לַעֲשׂוֹת רשֶׁם לְמַעְלָה אוֹ בְּהֵמָה שְׁפֵלָה יִהְיוּ מַקְרִיבִין אוֹתָהּ לְקָרְבָּן שֶׁתַּעֲלֶה לְרֵיחַ נִיחוֹחַ לְנַחַת רוּחַ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ שֶׁאָמַר וְנַעֲשָׂה רְצוֹנוֹ וְאֵיךְ שַׁיָּךְ רָצוֹן אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ ?
אֲבָל בֶּאֱמֶת הֶרְאָה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְהֵפֶךְ מִדַּעְתָּם כִּי בֶּאֱמֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הִשְׁרָה שְׁכִינָתוֹ לְמַטָּה בַּמִּשְׁכָּן וּבְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, וְהַבְּהֵמָה עָלְתָה לְרֵיחַ נִיחוֹחַ וְכוּ' וְזֶה בְּחִינַת עֶלְיוֹנִים לְמַטָּה וְתַחְתּוֹנִים לְמַעְלָה בְּחִינַת גַּלְגַּל הַחוֹזֵר בְּחִינַת סביבון...
וְזֶה בְּחִינַת הַגְּאֻלָּה כִּי זֶהוּ עִקַּר הַגְּאֻלָּה שֶׁיִּהְיֶה בְּחִינָה חוֹזֶרֶת חָלִילָה בְּחִינַת עֶלְיוֹנִים לְמַטָּה וְתַחְתּוֹנִים לְמַעְלָה שֶׁהָיָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ...".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: