יום חמישי, 14 בינואר 2016

פרשת בא - העולם המעלים

העולם המעלים


שגיב קרואני: המון אנשים מילאו את ככר העיר ממתינים לפתיחת התערוכה הכי מדוברת בעיר.
'ציור אמיתי' נקרא שמה של התערוכה שבחרה להתנתק מהזרמים החדשים בעולם האומנות ולהתמקד דווקא באומנות הציור הפשוט והמדויק, 'אנחנו רוצים לראות את המציאות משתקפת על הבד', הכריזו מארגני התערוכה התחרותית ביומרנות וקראו לקהל לדרג את הציורים הטובים ביותר שיזכו לעלות לתחרות הגמר.
שני ציורים עלו לגמר, ועל חבר השופטים הוטל להכריע מי מהם יזכה בפרס הגדול שהובטח עבור הציור האמיתי ביותר.
'הכרם', זה היה שמו של הציור הראשון, פשוט אך מפעים, בתמונה שגודלה השתרע על פני קיר שלם נפרש כרם מדהים ביופיו, ענפי הגפנים השתרגו בחן סביב עמודי מתכת מעוצבים, ושילחו קנוקנות שהתפתלו ונאחזו בחוטים שנמתחו לרוחב הכרם, אשכולות עמוסים בענבים אדומים ובשלים הזמינו את הצופים להיכנס אל תוך התמונה ולקטוף.
השופטים נאנחו בהתפעלות כשקבוצת ציפורים נחתה על הכרם שבתמונה וביקשה לנקר בענבים.
'אין ספק', לחשו הצופים, 'הציור הזה בהחלט אמיתי, אפילו הציפורים התבלבלו'.
'ממש אמיתי, לחש שופט לחברו, ראית איך הציפור ניגשה אל הענבים ? "
'ועכשיו לציור השני', הכריז המנחה, וביקש מהשופטים לעבור לצידו השני של האולם, שם הבחינו השופטים בוילון גדול ומעוטר המכסה את הציור.
'אני חוזר בי!', לחש הצייר השני, 'איני רוצה להתחרות עם הציור הקודם, הוא פשוט מוצלח כל כך, אני מתבייש בפני הכישרון של הצייר הראשון, תנו לו את הפרס!'
'בכל זאת!' אמר אחד השופטים... וניגש להסיר את הוילון. אבל נותר נדהם כשנתקל בבד הציור, לא היה שם וילון. זה היה ציור של וילון.
'מדהים!' הכריז השופט, 'מדהים!' הכריזו גם האחרים ומיהרו להעניק לו את פרס הציור האמיתי ונימקו את בחירתם: 'הכרם הצליח להטעות את הציפורים, אבל הוילון הצליח להטעות גם אותנו'.

יש ציירים שמצליחים להטעות את בעלי החיים, ויש ציירים שמצליחים להטעות את חוש הראייה.

אבל ישנו צייר שמצליח להטעות גם את שאר החושים.

זה הקדוש ברוך הוא, שעליו הגמרא  (ברכות י.) אומרת "אין צור כאלוקינו – אין צייר כאלוקינו".

פירשו חסידים: ככל שצייר יכול לעשות תמונה חיה ומוחשית יותר, הוא נחשב מומחה גדול יותר.

הווי אומר שמומחיותו ביצירת רושם מוטעה, כאילו הציור שאינו חי - חי הוא.

אף הקב"ה כן: הוא ברא עולם שנראה כמציאות עצמאית, אך לאמיתו של דבר כל קיומו נובע מן החיות האלוקית השופעת בו בכל רגע.

האותות והמופתים שנעשו ע"י הקב"ה במצרים הסירו את הוילון המכסה על העולם שלכאורה מתנהל בטבעיות מצד עצמו... הקב"ה נעלם, נאלם ונסתר בעולם, ובמצרים הוא התגלה לעיני כל באי עולם בכל כוחו ותפארתו...אומר ועושה גוזר ומקיים...למען יכירו וידעו שהוא המלך האחד והיחיד בשמים ובארץ...

כשהיה רבי יצחק-מאיר מגור (החידושי הרי"ם) בן שש אמר לו אדם אחד: "אתן לך זהוב אם תאמר לי היכן נמצא הקב"ה". קפץ הילד והשיב: "אתן לך שני זהובים אם תאמר לי היכן הוא לא נמצא".

הרב אליאב תורג'מן: בפרשתנו (שמות יג,טז) כתוב: ״וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם״.

מהו עניין התפילין? כיצד מעשה חיצוני, קשירה של בתים ורצועות שחורות מעור בהמה ובהן פרשיות, פועלות פעולה על הנפש, עד כדי כך שנחשבים הם מצווה חשובה כל כך? ומדוע זה חשוב עד כדי כך שזה נכתב לפני שאר המצות שקיבלנו במתן תורה?

מצוות התפילין מורכבת משתי פעולות: קשירה של בית אחד של התפילין על היד, והנחה של הבית השני על הראש.

טבע החיים מתבטא ביד, היד היא האיבר החיוני ביותר למלאכה וכך אנו קוראים לתעסוקה: ״משלח יד״.

הראש מסמל את השכל, משכן הנשמה, שלטון הכח הפנימי הנבדל והעליון על העולם.

מסביר הרב קוק, שעניין התפילין הוא השילוב בין היד לבין הראש.

כל החיים אנו פועלים, הולכים, עוברים, מחנכים, מדברים, עושים. אך לשם מה כל תכלית העשיה הזו? הקצב המהיר של שטפון החיים יוכל בקלות לשאוב את האדם למקום שהכל הופך להיות טכני.

הטבע הגס של החיים לא נותן לאדם לראות מה יש מעבר למסך העשיה, בעומק הנשמה שלנו. מה יש מעבר למסך של העולם שמסתיר את האלוקות.

בלבבי (על המסל"ש): לכן אלו שדיברו בין תש״י לתש״ר חזרו מעורכי המלחמה, כי הם עשו הפסק בין היד לראש - בין הטבע לקב״ה!

ב'לשם יחוד' שאומרים לפני הנחת התפילין אנחנו אומרים: "על הזרוע כנגד הלב ועל הראש כנגד המח... והריני משעבד לקב"ה הנשמה שהיא במח והלב שהוא כנגד הזרוע... ובזה נזכור הבורא".

כל עניינה של יציאת מצרים היא לבשר את הבשורה הזו: יש בורא לעולם! יש נשמה אלוקית מאחורי מעשינו!

דווקא לאחר שעם ישראל רואה את הקב"ה פועל את עשרת המכות ומשדד את הטבע בשביל להוציא אותם ממצרים - צריך לחקוק את הכח הזה עמוק בטבע הנפשי של העם שלנו. על ידי מעשה המצוה היום יומי!


כל הנחת תפילין מכניסה לך מוחין ליום של התמודדות עם העולם הזה!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: