יום רביעי, 8 במרץ 2017

פרשת תצוה - גאולה – כשהצרות תוכפות

גאולה – כשהצרות תוכפות


שמות (כז,כ): "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד".

ליקוטי הלכות (או"ח ח"ב ברכת הפירות ג,ד): "כמו שאי אפשר לגלות ולהוציא השמן למאור מהזית. כי אם על ידי כתישה שכותשין וכותתין הזיתים להוציא מהם השמן, כמו כן ממש אי אפשר לגלות התורה והנפש והזכרון וכו' כי אם על ידי שכותשין ומכתתין הגוף שעל ידי זה כותשין ומשברין הסכלות של החמר ומבטלין ומכניעין השכחה. ואז נתגלה אור הנפש והתורה והזכרון מתוך הגוף והשכחה וכו', כי נתבטל הגוף והשכחה לגבי הנפש והתורה והזכרון וכו'. וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: אין התורה מתקימת אלא במי שממית עצמו עליה, כי צריך להמית עצמו על התורה לכתת ולשבר הגוף. ואז דיקא נתגלה התורה והנפש והזכרון וכו' כנ"ל. וזה בחינת שמן זית זך כתית למאור. בחינת מה שאיתא בזהר הקדוש אעא דלא סליק בה נורא מבטשין לה גופא דלא סליק בה נהורא דנשמתא וכו'".

כשאומרים לנו גאולה אנחנו מדמיינים כנפי נשרים ניסים גלויים איש תחת גפנו וכו' אבל החיצוניות של הגאולה (לפחות התחלה) נראית הרבה פחות מדהימה...

ילד יהודי חדש שנולד זו גאולה מדהימה אבל מה האמא עוברת בהריון ובלידה...

ביום חמישי נרצח עוד חייל יהודי טוביה ינאי הי"ד באמצע קניות ברמי לוי.

הגמרא (סוטה יא:) אומרת שאחד השמות של משה רבינו הוא 'טוביה'!

משה רבינו כידוע נעלם בפרשת השבוע (בעל הטורים בשם הרא"ש) בגלל שאמר 'מחני נא' כדי לתקן את ה'מי נח' (אריז"ל).

'רמי לוי' רמי זה להשליך בארמית. לוי זה משה.

כל פעם ששומעים דבר כזה הדם רותח - מצד אחד ברור שאנחנו בתהליך מדהים של גאולה, מצד שני (דברים לב,כה): "מִחוּץ תְּשַׁכֶּל חֶרֶב וּמֵחֲדָרִים אֵימָה גַּם בָּחוּר גַּם בְּתוּלָה יוֹנֵק עִם אִישׁ שֵׂיבָה", קרובת משפחה שלי חששה לצאת היום לקניות שם והיא לא היחידה...

הרב מרדכי אליהו זצוק"ל: למרן רבי יוסף קארו זצוק"ל היה "מגיד", שלוח מן השמים, שהיה מלמד אותו את פרד"ס התורה.

אמר המגיד למרן  (מגיד מישרים, ויחי), כי בשאלתו של משה רבנו כלפי ה': "לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה - לָמָּה זֶּה, שְׁלַחְתָּנִי?" טמונה שאלה שרבים שואלים גם היום:
"לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה?" – אם הגיע זמן הגאולה, למה כל הקשיים האלה? למה פרעה מקשה את העבודה ולא נותן תבן לעם? למה שוטרי ישראל חושבים שאנחנו אלה שגורמים צרות?
ואם עוד לא הגיע זמן הגאולה – "לָמָּה זֶּה, שְׁלַחְתָּנִי?", למה כל זה מתחיל בכלל?

התשובה של ה' למשה היא (שמות ו,א): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, עַתָּה תִרְאֶה". עתה זמן הגאולה!

ואם תשאל: אם כן למה כל הקשיים שבדרך?
התשובה היא כי "אנא פועל בדינא וברחמי כחדא". אני פועל בדין ורחמים כאחד. יש שלבים בגאולה, שבהם יש גם דין וגם רחמים. והם צריכים זה לזה.

הדבר הזה רמוז בדברי אלוקים למשה (שם פס' ב'): "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים, אֶל-מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה'". זה משפט שחלקו הראשון הוא דין, שכן "אלוקים" מרמז על מידת הדין, וחלקו השני הוא רחמים, שכן שם הוי"ה (ה') מרמז על מידת הרחמים.

הסבר הדברים הוא בכך שכאשר הִרשעה רואה שהקדושה היא רדודה – אין לִרשעה בעבור מה להתאמץ והיא רשעה קטנה.

אך ברגע שהקדושה מתחילה לעלות, כשהקדושה מתגברת – באותה שעה מתאמצת ומתגברת הרשעה כנגדנו.

ממש כמו שאומרים רשעי מצרים: "הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו – הבה נתחכמה לו".

לס"א יש בעיה דווקא כשאתה מתחזק[1]!

תהלים (לז,לב): "צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ".
גמרא (סוכה נב:): "אמר רבי שמעון בן לקיש יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו שנאמר 'צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו' ואלמלא הקב''ה שעוזר לו אינו יכול לו שנאמ' (שם לג) 'ה' לא יעזבנו בידו ולא ירשיענו בהשפטו'".

מדרש רבה (דברים יא,י): "מלאך ס"מ הרשע ראש כל השטנים הוא בכל שעה היה מספר מיתתו של משה ואומר מתי יגיע הקץ או הרגע שבו ימות משה שארד ואטול נשמתו הימנו. ועליו אמר דוד (תהלים לז,לב): 'צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו' אין לך רשע בכל השטנים כולן כס"מ ואין לך צדיק בכל הנביאים כמשה שנאמר 'ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו ה' פנים אל פנים'".

במצב זה, שמצד אחד יש צרות גדולות ומצד שני אנחנו באמצע תהליך עצום של גאולה, כשגלות וגאולה הולכות יחד, צריך להפיק מעצמנו כוחות מיוחדים להגביר את כוח הקדושה. ללכת בדרך האבות. לקרוא בשם ה'.

זה בדיוק הדבר ממנו חוששת הרשעה, מהתגברות הכוח של הקדושה (שמות א,י): "פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ". ולכן היא גם מגבירה את כוחה.

אבל מה קורה כשאתה מתגבר כנגדה עוד יותר?

הרב ניסים פרץ זצוק"ל: 'צופה רשע לצדיק' אבל 'ומבקש להמיתו' הוא רוצה שהצדיק ימית אותו[2]!!!
היא שמחה שתנצח - כי זה התפקיד שלה בעולם שאתה תתעלה לא שתתרסק!

אז תפקידנו כעת זה להרבות עוד יותר ועוד יותר קדושה ותורה ועבודת ה' ואחיזה בארץ ישראל ודרישה לבית המקדש, ובסוף הטומאה בעצמה תעזור לגאולה!!!






[1] באור הגר"א (תקו"ז - תיקון יא מתיקונים אחרונים - היצר הרע מבקש לזרוק ליאור דווקא את לומדי הקבלה): "כל הבן כו' דאיהו כו' וכל הבת כו' תחיון כל כו' - ר"ל היאור הוא נהורא דאורייתא - עד"א שהוא רזין דאורייתא... ואמר שכל דעסקין ברזין שהוא היאורה אותן תשליכוהו ... כמ"ש 'הבה נתחכמה לו' - למושיען של ישראל כידוע. ור"ל דברזין דאורייתא אילנא דחיי, יצאו מן הגלות, ויולד מושיע משה רבינו - שהוא עתיד שיתגלה ע"י לימוד רזין נהורא דאורייתא...".

[2] כמו משל הזונה בזוה״ק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: