יום רביעי, 28 במאי 2014

שבועות - נעשה ונשמע!

שבועות - נעשה ונשמע!



גמ' (קידושין ל.): "אמר ריב"ל: כל המלמד את בן בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מהר סיני. שנאמר: "והודעתם לבניך ולבני בניך" וסמיך ליה "יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב" (שם ד,י).

רבי חייא בר אבא אשכחיה לריב"ל דשדי דיסנא ארישיה, וקא ממטי ליה לינוקא לבי כנישתא. א"ל: מאי כולי האי? א"ל: מי זוטר מאי דכתיב: "והודעתם לבניך" וסמיך ליה "יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב". מכאן ואילך רבי חייא בר אבא לא טעים אומצא עד דמקרי לינוקא".

כ"כ נפלא! כל מי שמלמד את הילד שלו זה נחשב כאילו הוא עצמו מקבל עכשיו את התורה מהר סיני כי כשהוא מעביר את זה הלאה זה אומר שהוא חוליא שהתורה יכולה לעבור דרכה! [כמו חשמל שעובר רק אם יש לו לאן לזרום!!!]

אבל יש עוד קשר בין הסיפור של ריב"ל להר סיני:

גמ' (סוכה מד:): "אמר אייבו הוה קאימנא קמיה דרבי אלעזר בר צדוק אתא לקמיה ההוא גברא א"ל קרייתא אית לי כרמיא אית לי זיתיא אית לי ואתו בני קרייתא ומקשקשין בכרמיא ואוכלין בזיתיא אריך או לא אריך א"ל לא אריך הוה קא שביק ליה ואזיל אמר כדו הויתי דיירי בארעא הדא מ' שנין ולא חמיתי בר אינש מהלך בארחן דתקנן כדין הדר ואתי וא"ל מאי מיעבד א"ל אפקר זיתיא לחשוכיא ותן פריטיא לקשקושי כרמים".

הסיפור הזה מוזר:
למה רבי אלעזר כ"כ התפעל?
לאן האיש הזה הלך באמצע השיחה?

רבי ישראל מסלנט: הוא רץ עד לשדות להפסיק אותם מאכילת איסור אפי' שהייתה לו עוד שאלה שתיקח עוד חצי דקה ורק אז ירוץ...

את זה פוגשים פעם בארבעים שנה!

זה הקשר של ריב"ל להר סיני, בסיני עמ"י אמרו נעשה ונשמע, ובסיפור ריב"ל לא רק אמר אלא גם עשה!!! מייד! עוד לפני שהוא שם את הכובע!!!

כל דבר שלומדים בתורה צריך ליישם במקום!

אברך אחד הגיע לרבי מקוצק! ואמר לו: למדתי את הש"ס! ענה לו הרב ומה הש"ס לימד אותך? השתנית? השתפרת? או קראת את זה כמו הארי פוטר? להבדיל...

הרב עזרא עטייה למד עם תלמיד את הלכות כיבוד אב ואם, למחרת שאל אותו קמת אתמול לפני אמא שלך מלוא קומתך? ענה לרב: לא, היא לא דורשת את זה ממני, סגר הרב את הספר ואמר אם לא מקיימים אין טעם ללמוד... כשתתחיל לקום נמשיך ללמוד...

כדברי הרמב"ן באיגרת לבנו: "וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר – תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ".

זאת העוצמה של "נעשה ונשמע"!!! שהגמ' (שבת פח.) כותבת עליו: "אמר רבי אלעזר: בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע יצאה בת קול ואמר מי גלה לבני רז זה שמלאכי השרת משתמשין בו דכתיב ברכו ה' מלאכיו גיבורי כוח עושי דברו לשמוע בקול דברו, ברישא עושי והדר לשמוע".


"וה' יעזרנו על דבר כבוד שמו – ללמוד וללמד לשמור ולעשות"!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: