יום חמישי, 8 במאי 2014

פרשת בהר - "אֶרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ"

"אֶרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ"



ליקוטי מוהר"ן (ח"ב קטז): "סִפֵּר, שֶׁכְּשֶׁהָיָה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, סִפְּרוּ לוֹ שָׁם הַחֲשׁוּבִים שֶׁהָיוּ שָׁם שֶׁבָּאוּ מִמְּדִינוֹת אֵלּוּ וְקָבְעוּ דִּירָתָם שָׁם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל...
שֶׁקּדֶם שֶׁהָיוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לא הָיוּ יְכוֹלִים לְצַיֵּר לְעַצְמָן שֶׁאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הִיא עוֹמֶדֶת בְּזֶה הָעוֹלָם וְהָיוּ סוֹבְרִים שֶׁאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הוּא עוֹלָם אַחֵר לְגַמְרֵי לְפִי גּדֶל קְדֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל... 
עַד אֲשֶׁר בָּאוּ לְשָׁם וְרָאוּ, שֶׁאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הִיא בְּזֶה הָעוֹלָם מַמָּשׁ כִּי בֶּאֱמֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הוּא כְּמוֹ מְדִינוֹת אֵלּוּ מַמָּשׁ וַעֲפַר אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הוּא בְּמַרְאֶה וּדְמוּת כְּמוֹ עֲפַר מְדִינוֹת אֵלּוּ מַמָּשׁ...
וְאָמַר רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, שֶׁאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל יֵשׁ לָהּ רָקִיעַ אַחֵר מִשְּׁאָר אֲרָצוֹת... אַך אַף עַל פִּי כֵן בְּגַשְׁמִיּוּת לְפִי מַרְאֵה עֵינֵי הָאָדָם אֵין רוֹאִים שׁוּם שִׁנּוּי בֵּין אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לִשְׁאָר אֲרָצוֹת 
כִּי אִם מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהַאֲמִין בִּקְדֻשָּׁתָהּ, יָכוֹל לְהַבְחִין קְצָת הַהֶפְרֵשׁ".

ארץ ישראל זה דבר כ"כ מיוחד שהתורה עושה 'סלטות באויר' בקשר לאחוזת יהודי בארץ!

ויקרא (כה,כה): "כִּי-יָמוּךְ אָחִיךָ, וּמָכַר מֵאֲחֻזָּתוֹ".

Yרק כשהמצב הכלכלי של האדם נהיה דחוק הוא יכול למכור את אחוזתו בארץ ישראל! ולא אם יש לו הרבה כסף והמצב הפיננסי שלו מרקיע שחקים.

Y'מֵ-אֲחֻזָּתוֹ' - אפילו אז אם יכול למכור רק מקצת מאחוזתו לא ימכור הכל.

Yכשרוצה להחזיר לעצמו את שדהו, אפשר שאפילו אחד מקרוביו "גֹאֲלוֹ הַקָּרֹב אֵלָיו" יעשה את זה.

Yבקניה רגילה אי אפשר להחזיר את החפץ אליך ללא הסכמת הקונה, כאן התורה מכריחה את הקונה למכור את השדה חזרה לבעליה! בכל שנה לא רק בשנת היובל...

Yאם הקונה קנה את השדה במאה ועכשיו היא שווה מאתיים הגואל ישלם רק מאה!

Yאם הוא מכר את השדה במאתיים ועכשיו היא שווה מאה, שוב, ישלם מאה, כותב הרמב"ם "לעולם מיפים כוח מוכר שדה אחוזה ומריעין כח לוקח".

Yהגמ' (ערכין כט:) מפרשת את הפס' "בְּמִסְפַּר שְׁנֵי תְבוּאֹת יִמְכָּר לָךְ" שמי שקנה שדה ורוצה עכשיו להחזירה לבעליה צריך תקופת צינון של שנתיים, אפי' אם שניהם מעוניינים בעיסקה, כדי שהבעלים לא ימכור בקלות את שדהו ויגיד לא נורא עוד חצי שנה אני קונה חזרה.

האבן עזרא על הפס': "וַיִּקֶן אֶת-חֶלְקַת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר נָטָה שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה" (בראשית לג,יט), כותב "והזכיר זה הכתוב, להודיע כי מעלה גדולה יש לארץ ישראל. מי שיש לו בה חלק, חשוב הוא כחלק עולם הבא".

בנות צלפחד לא אומרות "למה יגרע חלקנו" אלא: "לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם-אָבִינוּ"! לאביהם לא איכפת עכשיו כסף וזהב אלא למה יגרע חלקו בעולם הבא!!!

החשיבות הזאת של ארץ ישראל היא מעבר לכל דבר פה בעולם הזה!

מהפרק האחרון בספר ויקרא אנחנו רואים שכל דבר שאדם מקדיש והוא רוצה לפדותו, מעריכים אותו כמה הוא שווה בשוק, ואם בעל החפץ עצמו רוצה לפדותו הוא צריך להוסיף חמישית מערכו.
חוץ משני דברים! אדם ושדה אחוזה!

אדם – אם יהודי נדר ערכי עלי התורה קובעת שווי לפי גיל ומין.

שדה אחוזה – המחיר נקבע לפי " לְפִי זַרְעוֹ:  זֶרַע חֹמֶר שְׂעֹרִים, בַּחֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כָּסֶף" לפי הגודל של חלקה שבה אפשר לזרוע כור שעורים כפול השנים שנשארו עד היובל.

מוזר! אם האדם חזק? אם הוא גאון? אם השדה במרכז תל אביב או שהיא בנגב... זה לא משנה את המחיר?!?

באדם יש נשמה!!! אתה יכול להעריך כמה הנשמה הזאת שווה? והאם לשני יש נשמה יותר גדולה?

מסופר על חסיד חב"ד שבא מארץ ישראל לליובאוויץ' למהר"ש (בנו של ה'צמח צדק') והוא שאל אותו לשלום היהודים, ענה החסיד: בסדר, אבל אני לא מבין, כתוב בספרים שיושבים בארץ ישראל נשמות גבוהות ואני לא רואה כאלה רק יהודים פשוטים...? סיפר לו הרב על האיש מהכפר ליד ירושלים שהרב כתב לו את תפילות השנה ומתי שבת וצומות וכו' ויום אחד הגיע לירושלים וראה שצום ונבהל ואמר לו הרב זה רק כאן כי אין לנו גשם. התפלא הכפרי בשביל זה צריך צום? אז מה צריך שאל הרב? אני כשאני צריך גשם אני יוצא לשדה ומבקש מה' ויורד גשם, אמר לו הרב אולי תוכל לעשות ככה גם עכשיו? יצא הכפרי פרש את ידיו לשמים ואמר: אבא, בניך בארץ הקודש זקוקים למים! ותכף התחילו לרדת גשמי ברכה!
אמר לו המהר"ש אתה רואה! אתה יכול להעריך מי בארץ ישראל הוא עם נשמה גבוהה?!?

וכן בשדה אחוזה שבה אחוז חלקו של האדם בעולם הבא – אתה יכול להעריך דבר כזה?

אין לזה שווי כספי בכלל!!!

לכן התורה קוצבת מחיר שווה למקרה שמישהו יחליט להקדיש, ולא אומרת שזה תלוי בהערכה, אי אפשר להעריך את זה!!!

היחודיות של ארץ ישראל זה לא האגמים והיערות וזה שהיא מולדת בשבילנו, זה יש גם בצרפת ואמריקה, את כל זה יכולה אוגנדה לעשות בכייף! "למה לא אוגנדה"?!?

היחודיות היא שזו "אֶרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ" (דברים יא,יב).

רמב"ם (משנה תורה, שופטים הלכות מלכים ה,י-יא): "גדולי החכמים היו מנשקין על תחומי ארץ ישראל ומנשקין אבניה ומתגלגלין על עפרה. וכן הוא אומר (תהילים קב,טו) 'כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו'. אמרו חכמים כל השוכן בארץ ישראל עונותיו מחולין שנאמר (ישעיה לג,כד) 'ובל יאמר שכן חליתי העם היושב בה נשוא עון'. אפילו הלך בה ארבע אמות זוכה לחיי העולם הבא. וכן הקבור בה נתכפר לו. וכאילו המקום שהוא בו מזבח כפרה. שנאמר (דברים לב,מג): "וכפר אדמתו עמו' ".

אם אתה מחפש את הקב"ה – זה המקום שתוכל להשיג אותו כי "תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה"(שם)!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: