יום רביעי, 4 ביוני 2014

פרשת בהעלותך - כלך יפה רעיתי

"כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ"


הרבי מחב"ד:
במדבר (ט,י): "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִישׁ אִישׁ כִּי יִהְיֶה טָמֵא לָנֶפֶשׁ אוֹ בְדֶרֶךְ רְחֹקָה לָכֶם אוֹ לְדֹרֹתֵיכֶם וְעָשָׂה פֶסַח לה' ".

היינו חושבים שאנוס זה מי שהיה בדרך רחוקה שלא יכל להגיע בזמן לעזרה להקרבת קרבן פסח...

אבל:

כותב רש"י (ד"ה 'או בדרך רחקה'): "נקוד עליו, לומר, לא שרחוקה ודאי אלא שהיה חוץ לאסקופת העזרה כל זמן שחיטה".

מי שנכח בעזרה ולא הקריב עליו נאמר 'ונכרתה הנפש ההיא' אבל מי שהיה מחוץ לעזרה זדונו הוא באי בואו לעזרה אבל בעניין הקרבת הפסח הוא אנוס כי אי אפשר להקריב שם קרבן פסח! והתורה נותנת לו להקריב פסח שני!

ואפילו מי שהיה בעזרה ולא הקריב יכול לתקן את חטאו בכך שיקריב פסח שני, הרמב"ם פוסק (הלכות קרבן פסח תחילת פרק ה') שרק מי שלא הקריב גם פסח שני מתחייב בכרת!

מפסח שני לומדים שאין שום דבר שא"א לתקן אפילו אם היית קרוב ואם לא הקרבת בזדון... תמיד אפשר לחזור בתשובה ותמיד ישנה תקנה!!! לא ידח ממנו נדח!!!

העוונות שלנו לא יפריעו לגאולה להגיע!

כתוב בהפטרה (זכריה ג,ט): "וּמַשְׁתִּי אֶת עֲוֹן הָאָרֶץ הַהִיא בְּיוֹם אֶחָד".

וגם בהפטרה הזאת אחרי כל הבטחת הגאולה שואל המלאך את יְהוֹשֻׁעַ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מה הוא רואה? (זכריה ד,א-ב): "וַיָּשָׁב הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיְעִירֵנִי כְּאִישׁ אֲשֶׁר יֵעוֹר מִשְּׁנָתוֹ: וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה וָאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ".

והוא עונה: את המנורה!

במדבר (ח,ב-ד): "דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת: וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה: וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה".

המנורה היא הסמל של עם ישראל, ובעם ישראל ישנם סוגים שונים של אנשים. ישנם העוסקים בחיי עולם - שהיא התורה, וישנם העוסקים בחיי שעה - בעמל מלאכה.

הנרות הם סמל לכלל ישראל. הנרות הימניים מסמלים את העוסקים בחיי עולם, והנרות השמאליים מסמלים את העוסקים בחיי שעה.

גם אלה וגם אלה, כאשר הם מתכוונים לקנה האמצעי – שהוא הסמל לעבודת ה' והפקת רצונו – "יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת". כל הנרות יאירו וישפיעו אור עליון על ישראל, מתוך תחושה של שותפות ואחדות בין כל חלקי העם. כאשר כולם עובדים למטרה אחת משותפת, שהיא להפיק את רצון ה' בבריאה, אזי כל אחד משלים בעבודתו את חבירו, וכך מפיקים את אור ה' בעולם. וזהו שנאמר במתן תורה: "וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה" (שמות יט, ח) - כלומר בין כולנו נשלים את רצון ה'.

זכריה (ד,ב): "וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ".

מדרש (במ"ר יג,ח): "של זהב היא כולה, לקיים מה שנאמר: 'כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ' (שה"ש ד,ז)".

הנביא ממשיל את כנסת ישראל למנורת זהב כולה - כי כאשר עם ישראל מאוחד ורואה את השותפות בין כל חלקי העם – הרי שיש כאן שלימות אחת, בחינת "וּמוּם אֵין בָּךְ".

בנבואת צפניה על הגאולה נאמר  (א,יב): "וְהָיָה בָּעֵת הַהִיא אֲחַפֵּשׂ אֶת יְרוּשָׁלִַם בַּנֵּרוֹת".

דרשו חז"ל בפסיקתא: אמרו ישראל: רבון העולמים, אתה אומר שתחפש את ירושלים בנרות? והלא הבטחת ע"י הנביאים: "לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם ... וְהָיָה לָךְ ה' לְאוֹר". ואומר "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ, וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח". ואתה אומר אחפש את ירושלים בנרות?! א"ל הקב"ה מה שאתם סבורים אינו כך אלא כשם שהראיתי לזכריה את מראה המנורה "והנה מנורת זהב כולה" - זו כנסת ישראל, "כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ".

ומסביר בספר "אם הבנים שמחה" שתשובת הקב"ה אחפש את ירושלים בנרות - הכוונה לנרות המנורה, שזה מורה על האחדות בעם ישראל - בין כל החלקים השונים. וכאשר כולם מאוחדים למטרה משותפת אחת, אזי – "כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ", וכנסת ישראל היא מנורת זהב טהור. וכאשר יש אחדות בעם ישראל, זהו המפתח לגאולה. ותוך כך, יתקיים בנו, "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח".

אפשר גם להוסיף שה'מום אין בך' נראה ע"י הדלקת נרות שבת שהם אלו שעליהם הבטיח הקב"ה לאהרן 'שלך קיימת לעד' (הרב אליהו זצ"ל, דברי מרדכי, בהעלותך) שרואים שהאנשים הכי רחוקים מהיהדות מדליקים נרות שבת!

פעילה של מעייני הישועה הציעה לאשה אחת חבילת נרות לשבת, והאשה נעלבה מאוד מזה שהיא מציעה לה... 'מה את חושבת שאני לא מדליקה?!?'.


אשריכם ישראל!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: