יום שישי, 17 באוקטובר 2014

פרשת בראשית - עזר כנגדו

עזר כנגדו


בראשית (ב,יח): "וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂהּ לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" – עזר או כנגדו? תחליט...

אלא היא עזר בכך שהיא כנגדו!!!

סוחר אחד, שירד לגמרי מנכסיו, היה צריך לחתן את בתו הבוגרת ובא לרבי מאפטא כדי שיעורר עליו רחמי שמים ויתן לו עצה הוגנת. הרבי שאל: "לכמה רובלים אתה זקוק לנישואי בתך, וכמה יש לך כעת?"
"אני זקוק לאלף רובלים ויש לי רק רובל אחד..." אמר לו הרבי: "לך לשלום, והמסחר הראשון שיזדמן לך בדרך אותו תעשה, וה' יצליח את דרכך".
האיש השתאה: איך יוכל לעשות מסחר ובידו רק רובל אחד?! אבל האמין בדברי הרבי ויצא לדרכו. הוא הגיע למלון וראה כמה אנשים הסוחרים באבנים טובות מסובים יחד על שולחן ומנהלים משא ומתן. הוא התקרב אליהם והתבונן ביהלומים שהיו מסודרים על השולחן. בעל היהלומים שאל בחשד:
"מדוע אתה מסתכל כאן? האם אתה רוצה לקנות איזה יהלום?" השיב האיש: "כן!" בעל היהלומים שאל: "וכמה כסף יש לך?" "רובל אחד..." צחוק עז פרץ מפיהם של הסוחרים לשמע תשובתו. בעל היהלומים המבודח אמר לאיש: "יש לי בשבילך עסק טוב בשביל רובל אחד: קנה את העולם הבא שלי..." הסוחרים, שהיו פורקי עול, געו בצחוק נוסף. האיש זכר היטב את ברכתו של הרבי, ואמר מיד: "אני מסכים, אבל בתנאי שתאשר את המכירה בכתב כדת וכדין".
הסוחר המשועשע הסכים, ולקול צחוקם של שאר הסוחרים כתב וחתם על דבר המכירה. הוא לקח את הרובל מידי האיש ונתן לו את כתב המכירה. האיש לקח את הכתב, עזב את שולחן הסוחרים, הוציא גמרא מילקוטו, חיפש איזו פינה בקרבת מקום והחל ללמוד.
בעוד הסוחרים יושבים ומתלוצצים ביניהם על אותו בטלן, שהוציא את הרובל האחרון שלו על דבר שלא בא לעולם, נכנסה אשתו של הסוחר שמכר את העולם הבא שלו. למעשה היא היתה בעלת היהלומים, וכל עושרם הגיע להם בזכות ירושה שקיבלה. כאשר ראתה שהם צוחקים, שאלה לפשר צחוקם, והם סיפרו לה על האירוע עם האיש הבטלן שקנה מבעלה את העולם הבא שלו תמורת רובל אחד. במקום להשתתף בצחוקם, הזדעזעה האשה וצעקה על בעלה: "איך העזת למכור את העולם הבא שלך?! אולי היה לך איזה חלק לעולם הבא, וכעת מכרת אותו ונשארת כמו גוי?! איני מוכנה לחיות עם גוי גמור! בוא עמי כעת אל הרב ותן לי גט!" הסוחר נדהם מתגובתה והחל לגמגם: "לא מכרתי כלום. הכל היה בצחוק..."אבל אשתו לא הסכימה לשמוע דבר, ואמרה שאינה מוכנה לחיות עם מי שאין לו חלק לעולם הבא.
הסוחר ראה שכלתה אליו הרעה, ושלח את אחד ממשרתיו למצוא את אותו יהודי ולהזמינו אליהם. כאשר הגיע האיש, אמר לו הסוחר: "שמע נא, ר יהודי, הרי הבנת שלא היה בינינו אלא צחוק. קח את הרובל שלך והחזר לי את הכתב". האיש השיב: "לא! עסק הוא עסק! לא התכוונתי כלל לצחוק עמך". "אם כך, אתן לך כמה רובלים כרווח, והחזר לי את הכתב". האיש השיב: "אמכור לך את ההסכם רק תמורת אלף רובל!"
הסוחר צעק: "מה אתה סח?! בעד פיסת נייר עלובה שנתתי לך, אתה דורש אלף רובל?!" אשתו אמרה: "אפילו אם ידרוש חמשת אלפי רובל, עליך לפדות את העולם הבא שלך!" הסוחר הציע מאה רובל. האיש המשיך לסרב באומרו: "דע לך שאיני בטלן כפי שאתה וחבריך סבורים. הייתי סוחר אלא שהתרוששתי, והרבי מאפטא יעץ לי לעשות את העסק הראשון שיזדמן לי. לא אוותר על פרוטה פחות מאלף רובל!"
הסוחר ניסה להציע לו מאתיים, שלוש מאות רובל, ולא הועיל לו דבר. בסופו של דבר הוכרח לשלם את כל האלף רובל, וקיבל את הכתב בחזרה.
האשה פנתה לאותו יהודי וביקשה לראות את פני הצדיק מאפטא. האיש נעתר לבקשתה והם נסעו לאפטא. כאשר נכנסה האשה לרבי, אמרה: "אני אמנם שמחה שהתגלגלה על ידי זכות לעזור לאותו יהודי עני, אבל שאלה אחת מטרידה אותי בכל זאת: "האם העולם הבא של בעלי שווה באמת אלף רובלים?" הרבי השיב:
"כאשר מכר את העולם הבא שלו בעד רובל, לא היה העולם הבא שלו שווה אפילו אותו רובל... וכאשר קנה את העולם הבא שלו תמורת אלף רובלים, ובכך סייע לאותו יהודי עני להשיא את בתו, העולם הבא שלו שווה הרבה הרבה יותר מאלף רובלים!".

אדם וחוה נבראו בצורה אידיאלית שניהם דבוקים אחד לשני עושים הכל ביחד חווים הכל ביחד אבל הקב"ה בא ומנסר אותם ואז האשה נהיית כנגדו!
לפעמים האשה מפריעה לך לעשות את מה שאתה רוצה וזה נראה שהיא כנגדך אבל האמת היא שהיא עזר מאוד גדול!

הרב פרץ זצוק"ל:


כתוב במשלי (טז,ז): "בִּרְצוֹת ה' דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ".


מי אלו האויבים?


כתוב במיכה (ז,ו): "אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ" – כשה' רוצה שתעשה משהו הוא גורם לאשתך להסכים עם זה! אם האשה מאוד מתנגדת (ויכול להיות שהיא אפי' לא תדע להסביר לך למה...) כנראה שה' לא רוצה אותך שם!

צריך להיזהר לא להיות כפויי טובה לקב"ה על המתנה הזאת! ולדעת להעריך אותה מאוד מאוד אפי' שלפעמים זה קצת קשה תמיד זה לטובה!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: