יום שישי, 28 באוגוסט 2015

כי תצא – חינוך מגיל אפס

חינוך מגיל אפס


פרשתנו פרשת 'כי תצא׳ פותחת בפרשיית ׳אשת יפת תואר', המספרת על אדם שבשעת מלחמה רואה גויה שנושאת תן בעיניו וחפץ לשאתה לו לאשה. התורה מתירה לו לשאתה, תוך כדי קיום תהליך קצר/ארוך המעתיק את מושבה סופית מבין אומות העולם לבת ישראל.
מיד לאחר מכן ממשיכה התורה בפרשיית ׳בכורה׳, המדברת על אדם שנשא שתי נשים ואת האחת הוא שונא, ״וְיָלְדוּ לוֹ בָנִים הָאֲהוּבָה וְהַשְּׂנוּאָה וְהָיָה הַבֵּן הַבְּכוֹר לַשְּׂנִיאָה" ודווקא הבכור היה הבן של השנואה. האם מותר להביא מהנחלה שלו פי שניים דווקא לבן הקטן שהוא הבן של האהובה, או לא?
התורה אומרת אסור: "כִּי אֶת הַבְּכֹר בֶּן הַשְּׂנוּאָה יַכִּיר לָתֶת לוֹ פִּי שְׁנַיִם בְּכֹל אֲשֶׁר יִמָּצֵא לוֹ כִּי הוּא רֵאשִׁית אֹנוֹ לוֹ מִשְׁפַּט הַבְּכֹרָה״ - לא משנה מי האמא, גם אם אתה שונא אותה מאוד, הבן הבכור ממנה ומגיע לו פי שניים.
ומיד לאחר מכן התורה פוצחת בפרשייה שלישית, המדברת על ׳בן סורר ומורה׳, שלא קשור בכלל לשני הדברים שדברנו עליהם עד עכשיו: ״כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ״ - אם יש בן סורר ומורה, זאטוט המתחצף ואוכל יותר מכדי צרכו בצורה חולנית, הבחור יוצא לסקילה, לא פחות.
לכאורה, אין קשר בין הדברים. שלוש פרשיות שלא קשורות אחת לשניה בשום פנים ואופן. למה התורה מחברת את שלושת הפרשיות הללו ביחד?
אבל כאן רש״י מפתיע אותנו בדברי חז״ל ומגלה לנו שלא בצורה מקרית נסמכו שלושת הפרשיות הללו: אם נשא אשת יפת תואר סופו לשנאותה, ואם שנאה סופו שיצא לו ממנה בן סורר ומורה.
ולכאורה נשאלת השאלה: מה רוצה הקדוש ברוך הוא מהאדם הזה? הלך חייל למלחמה, ראה אשה שהוא רוצה להתחתן איתה. לא מקובל עליך? תגיד לו: אסור להתחתן. מה אתה אומר לו: לא, לא. אני מרשה לך להתחתן איתה, אבל אני מקלל אותך, אתה עוד תשנא אותה. ולא רק שתשנא אותה, אלא גם יוולד לכם בן סורר ומורה במזל טוב...
תאר לך ילד שמגיע לאבא שלו ואומר לו: אבא, אני רוצה סוכריה. אבא אומר לו: קח, אני מרשה לך, אבל אם אתה נוגע בסוכריה אתה מקבל סטירה. (כמו ההתעללות של מבחן המרשמלו[1]).
אתה לא רוצה להביא סוכריה? תגיד: לא רוצה, אבא לא מרשה לאכול סוכריה. אין בעיה, מותר להגיד את זה, אבל למה להעניק סוכריה ואיתה ביחד להביא סטירה?
אומר הקדוש ברוך הוא: אני לא מקלל אותך, ואני אפילו מברך אותך שתהנה בחיים מכל רגע עם האשה הזו ובכלל, היכן הבעיה? יש כאן אשה גויה טמאה שראית במלחמה, שחוץ מאין שהיא נראית אין לן שום מידע לגביה, ואתה כבר רוצה אותה לאשה, מה שאומר שאתה חפץ בה אן ורק בגלל אין שהיא נראית. אם אדם מתחתן אן ורק בגלל שהוא ראה אשה שמצאה חן בעיניו, אין ברירה ולבסוף הוא ישנא אותה, כי אין דרך אחרת. אם אשה התחתנה עם בעל בגלל שהוא נראה טוב, בסוף היא תשנא אותו, כי אין דרך אחרת. ואם בעל ואשה שונאים אחד את השני, אני מבטיח לכם בן סורר ומורה מספר 1 בעולם, כי גם כאן, אין דרך אחרת...
ילד שרואה את אבא ואמא רבים, אומר לשניהם: אתם צודקים, את קראת לו במילות גנאי, את צודקת, הוא קרא לך במילות גנאי, גם הוא צודק. שניכם בעיתיים, אני אעשה מה שאני רוצה, אני אחליט לבד מה צריך לעשות.
ומדוע זה ברור שאשה כזו נהית שנואה? כי אין דבר חיצוני שמחזיק מעמד, אין דבר חיצוני שיכול לבדו ליצור קשר של אמת. ומשום כן, אין גם ברירה אחרת, ואת האשה הזו אתה הולך לשנוא. וזוג שנוא מקבל ילד בעייתי בלשון המעטה, בן סורר ומורה בלשון התורה. אומר הקדוש ברון הוא: זו המציאות המתבקשת, אני לא מקלל אותך.
ולפי זה נבין נפלא את דברי את דברי הגמרא (קידושין ע.): "כל הנושא אשה לשם ממון, יהיו לו בנים שאינם מהוגנים".
הגמרא לכאורה מקללת את האדם בלי קשר למה שהוא עשה. הוא נשא אשה בגלל שהיא זכתה בלוטו. נו, אז מה הבעיה? מה זאת אומרת ׳יהיו לו בנים שאינם מהוגנים׳?
הגמרא אומרת: אני לא מקללת, אני רק מעדכנת אותך שאדם שמתחתן בגלל דבר צדדי, בסופו של דבר יהיו לו בנים מושחתים, למה? כי הוא הולך לריב עם אשתו עוד מעט ואחרי שהוא יריב עם אשתו, לא יתכן שהבנים שלו יהיו בני אדם.
כידוע מחז"ל (רש"י מכות ה:) מידה טובה מרובה פי 500 ממידת פורענות!
אם רש"י קובע מהפסוקים שזו הבטחה מהתורה לזוגיות רעה ולבן סורר ומורה, אז לזוג שמתחיל את דרכו בבדיקה מדוקדקת גם של האישיות ושל תכונות הנפש ושל החסידות והטהרה והדבקות בה' של בן הזוג, ולא מסתפק בתמונה בפייסבוק, תהיה לו הבטחה פי 500 לזוגיות מוצלחת ולילדים טהורים וזכים!
כמו שכותב הרב קוק (ערפלי טהר עמ' יט'): "החינוך הפשוט מתחיל משבא הילד לכלל איזו הכרה, והחינוך המדעי מתחיל משיצא לאויר העולם, והאמוני מההתחלה היצירית, והתקדשתם והייתם קדושים".



[1] בשנות ה-60 של המאה ה-20 נבדקה קבוצה של בני ארבע בניסוי. לכל אחד מהם ניתן מרשמלו כשהובטח להם שיקבלו מרשמלו נוסף, רק אם יוכלו להמתין 20 דקות לפני שיאכלו את הראשון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: